2012. november 19., hétfő

Karamellás fordított almatorta


Gyors egymásutánban volt most nálunk tortából dömping. Lévén elkezdődött nálunk a nagy szülinapozások időszaka, a családból sokan születtek ez időtájt.

Ez a torta pont nem szülinapra, hanem egy kedves ismerős család látogatására készült.. Mint kiderült, nagyon beletrafáltam, mert Norbi nem igazán eszi a sütiket, kivételt képez ez alól az almás bármilyen változatban.
Már amúgy is régen készítettem, a blogra meg valamilyen oknál fogva eddig nem került fel, pedig valóban finom. Szépnek nem mondanám, de neki nem épp ez a státusa ;)

5 szem közepes méretű almát megtisztítottam, magházát eltávolítottam, és nem túl vékonyan felcikkeztem. Tálba szórtam, és alaposan beszórtam mézeskalács fűszerkeverékkel, jól átforgattam és félre tettem állni. Elkészítettem a tésztát is, ami teljesen egyszerű kikavarós...

2 db tojást 1,5 dl cukorral fehéredésig kevertem, bele csurgattam 1,5 dl étolajat, 1 vaníliás cukrot, egy csipet fahéjat, és 2 dl natúr joghurttal alaposan kikevertem. Majd apránként bele forgattam 3 dl lisztet (Nem tévedés a mértékegységek valóban dl-ben vannak megadva, én mérőkancsót és mérőpoharat használtam...)
Ezután 2-3 marék diót csak úgy a markommal durvára törtem, és ezt is bele forgattam.

Majd következett az összeállítás. Egy kapcsos torta forma alját jó vastagon kivajaztam. Ha nem így teszünk a karamell beleragad...
Teflonos serpenyőben 20 dkg cukrot felolvasztottam, és karamelizáltam, vigyázva ne süssem túl sötétre mert akkor megkeseredik a cukor. Óvatosan a tortaforma aljába öntöttem, és elfolyattam benne, hogy elosztódjon. Sietni kell vele, mert hamar megköt... Viszont csak óvatosan, mert a forró cukor csúnya sebet ejthet rajtunk!!!

Eztán az almaszeleteket a karamellbe rakosgattam. Ilyenkor lehet szépen rakosgatni, esetleg valami formát adni neki, mert egyben ez lesz a torta teteje, most tudunk valamicskét tenni a kűlcsíny érdekében.
Majd a kikavart tésztát öntöttem a formába elsimítottam, és 180 fokra előmelegített sütőbe 30 percig sütöttem.( érdemes a tortaformát egy sütő lemezre tenni, mert a karamell esetleg a forma résén megszökhet és akkor vakarhatjuk a sütő aljából) Tűpróbával ellenőriztem, megsült e.

Mikor elkészült, 1-2 percig hagytam hűlni, de nem szabad soká, mert nem fogjuk tudni szépen kiszedni a formából.
Éles késsel a forma oldalát követve körbe vágtam a sütit, ezzel fellazítottam. Majd egy tálcát helyeztem rá és kinyitottam a kapcsot, egy határozott de óvatos mozdulattal az egészet a feje tetejére állítottam. Már a talpán áll a torta... A karimát levettem és az alját a sütőnek óvatosan leválasztottam a (most már) torta tetejéről.
El is készült...

Nagyon finom szaftosabb jellegű süteményt kapunk...Sokféle gyümölccsel el lehet készíteni, próbáltam már körtével, de mézeskalács fűszer nélkül, meg szilvával is...olyan mint a muffin...csak a képzelet szab határt...

7 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki! Igazi remekmű, nagyon beleharapnék most! :-))

    VálaszTörlés
  2. Nem mindig kell szépnek lennie, ami finom is, de azért nekem tetszik! :)

    VálaszTörlés
  3. Szia, nekem nem sikerült a süti. A karamell is leragadt, a tészta nyers maradt, az alma meg tök sok levet eresztett.... Mi lehetett a ban?

    VálaszTörlés
  4. Szia! Nekem sem sikerült, nyers maradt a tészta, pedig 40 percig sütöttem. A tűpróbánál jónak látszott, de amikor felvágtam, olyan volt a tészta, mintha egy pudingtortát szeleteltem volna.
    Sütőpor nem kellett volna bele?

    VálaszTörlés
  5. Nos én pontatlanul olvastam és tettem bele sütőport,pofás lett,jó is lett szépen átsült a tészta,a baki az volt,hogy valószinüleg nem záródik jól a formám és igy némi karamell kifolyt, tehát a sütést sikálással kellett folytatnom.

    VálaszTörlés
  6. Isteni lett, bár én fél csomag sütőport is tettem bele. Natur joghurtom nem volt, így mangós joghurtot tettem helyette és egy kis citromlét.

    VálaszTörlés