2011. december 19., hétfő

Kürtőskalács


Nagyon régóta szemeztem már ezzel a finomsággal. Odahaza rendszeresen vásároltuk is, ha volt árús akinél lehetett venni. Ilyenkor télen az IKEA és a SUGÁR között a fenyőfákon kívül álltalában ilyen kalácsot is lehet kapni.
Az ára nem éppen olcsó, de ha az ember szeret valamit akkor azt néhanapján, ha nem is minden nap de megengedi magának. Főleg, hogy kiskorú és első szülöttem is nagyon szeretik.
Na a lényeg itt még nem találkoztam vele, és félek nem is fogok...
Viszont tegnap este az én konyhám átalakult kürtőskalács sütödévé. Hú nem mondom nem egy egyszerű mutatvány elkészíteni.
Jó pár éve már ténykedem a konyhában, de ez alaposan leizzasztott. Na nem olyan bonyolult az elkészítése, inkább nagyon kell figyelni, mert könnyen odaéghet és akkor oda az igyekezet.

Szükség lenne hozzá speckós cuccra, de én olyat biztosan nem veszek, nagyon drága...
Viszont olvastam más blogokon is egy technikáról ami már másoknak bevállt gondoltam én is kipróbálom, és működik!!
A papírtörölköző gurigáit gyűjtöttem össze, és bevontam őket alufóliával. Egész egyszerűen ez lett a sütő eszköz.

Na de ne szaladjunk ennyire előre!
Tésztának egy kalács tésztát használtam, Limarától vettem a receptet kölcsön. Ő is elkészítette ezt a remek kis ételt. Bár a nála leírt folyadk mennyiséget én soknak találtam és csak 2 dl tettem bele. Régebben apácskánál beindult a vezér hangya és akkor nézelődött lehetőségek után a kürtős biznisz tályékán. Akkor akadt egy oldalra ahol receptet és elkészítési menetet is mutatnak.
Lehet érdemes is lenne itt bele vágni, tuti a németek vinék a friss meleg tésztát mint a cukrot :D
na de vissza a tésztához:

50 dkg lisztet robi táljába szórtam, közepébe mélyedést készítettem. Beleszórtam 3 ek cukrot és rámorzsoltam fél kocka friss élesztőt. 2 dl tejet meglangyosítottam és ebből az élesztőte öntöttem egy keveset. 10 perc alatt az tejen szürke hab keletkezett, tehát felfutott az élesztő. Ezután egy mokkáskanál sót, 1 tojást és a maradék tejet is hozzá adtam, majd alaposan kidolgoztattam robival. Az 5 dk olvasztott vajat a dagasztás vége előtt adtam hozzá, és jól beledolgoztattam...Legközelebb egy kis reszelt citrom héjat is teszek bele!

30 percig pihentettem a tésztát letakarva. Ezután lisztezett felületre borítottam és 3-4 mm vastagra kinyújtottam. Pizzavágóval igyekeztem egyforma csíkokra felvágni (ami jelen esetben nem sikerült, de az ízélményen mit sem változtatott), majd az alufóliával bekent papír hengert olvasztott vajjal ecset segítségével alaposan bekentem.
Fogtam egy csíkot és elkezdtem feltekerni, úgy hogy egy picike rés legyen a csíkok között. Amikor végig értem a végeket kissé meg nyomkodtam a tésztához, hogy összeragadjanak. Majd a hengert meg gurigattam a deszkán, úgy hogy a tészta kissé elapult és a rések eltűntek.

Ezután finom szemű kristálycukorba gurigarram amit tálcára tettem.
Eközben a sütőt előmelegítettem grill fokozatra. A grilltől kapja meg azt a roppanós semmivel össze nem hasonlítható kérget. Így lesz belül kellemesen puha kívül roppanós...

Fogtam egy mély, de kicsi tepsit amin a gurigák átértem. Erre helyeztem rá a tésztás gurigát, hogy ne érjen le az aljáig. Egyszerre kettőt sütöttem összesen 6 kalács lett.
Betoltam a sütőbe és figyeltem, hogy karamelizálódik gyönyörűen a cukor rajta. 2 percenként a gurigán fordítottam eg kicsi, így érve körbe a sütéssel.

Kb 10 perc alatt kész van egy sütés.
Ezután még a lágy cukros kalácsokat bele lehet forgatni dióba, fahéjba, vagy amit szeretnénk.
Felállítva letesszük a gurigát, kb 2 perc mulva szépen le lehet csúsztatni a kész kalácsokat.

Nagyon vigyázz a sütés közben, mert igen forró a sütő a grill miatt, és az alufólia is átforrósodik!!!

Kiskorú ahogy meglátta felkiáltott "csigaaaa" és már el is kezdte eszegetni a még langyos kalácsot. Elsőszülöttemnek is sikerült egyet betermelnie. Szóval megéri a macera, mert nagyon finom lesz és a család is hálás érte... :)

8 megjegyzés:

  1. Szépek lettek nagyon:) Én is ugyanezzel a módszerrel készítem és mindig nagy siker. Lehet nekem is egy kis pékséget kéne nyitnom itt, ha lenne tőkém, szerintem meg is csinálnám.

    VálaszTörlés
  2. Ez valami hatalmas! Hálás szívvel köszönöm!!! Szó szerint követtem a receptet (citromhéjat is reszeltem bele), és mennyei lett! Teljesen odáig voltam, hogy olyan, mint a bolti, sőt, még finomabb:)))

    VálaszTörlés
  3. Köszi Trollanyu!
    Igen valószínű egy ilyen kürtős bódéval, vagy lángos sütővel igen csak kaszálnánk. Csak az a baj, hogy nem kevés tőke kell hozzá :(

    VálaszTörlés
  4. Csilla! Köszönöm!! MI is nagyon szeretjük, főleg a gyerekeim, ezért hamarosan ismétlés lesz.. ;)

    VálaszTörlés
  5. Judit!
    Nagyon-nagyon örülök, hogy ilyen jól sikerült a kalács nálad is! Váljék egészségetekre!!

    VálaszTörlés
  6. Szépek lettek, jó vastag a belseje. Így szeretjük mi is. Én csak parázson szoktam sütni nyáron a kertben, sütőben még nem próbáltam. Nagyon szuperek!!!

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm Kriszti!
    Én még soha nem csináltam, most volt az első alkalom, de biztosan fogok még mert nagyon ízlett mindenkinek. Mondjuk parázson az igazi... ;)

    VálaszTörlés