2012. december 14., péntek

Tönköly lisztes kenyér


Elfogyott a kenyerem, és én nem eszek a fiúk fehér lisztes kenyeréből, de nagyon hideg volt ma (is) és kiskorúban nincs fagyálló, így nem tettem ki másodszülött gyermekem a fagyhalál kegyetlenségének és nem rángattam ki a jó meleg lakásból kenyeret vásárolni.
Neki álltam és sütöttem magamnak kenyeret, de nagyon valószínűnek tartom, hogy nem csak én fogok enni belőle. ;)

Fél kiló lisztet használtam, 60% fehér tönkölyt és 40% teljes kiőrlés tönköly lisztet. Ezt dagasztó tálba szitáltam, közepén mélyedést alakítottam ki és bele morzsoltam 3/4 kocka friss élesztőt, szórtam bele még 1 teáskanál cukrot és nyakon öntöttem fél dl langyos tejjel. Az összes folyadék amit a tészta felvett 3 dl volt ebből 2 és fél dl tej és fél dl víz. A liszthez adtam még 1 csipet aszkorbin savat (elhagyható), 1 teáskanál sót adtam még bele, valamint 3 ek étolajat.
Robotgépem dagasztó karjával jó alaposan kidagasztottam, majd kelesztő tálba duplájára kelesztettem.

Aztán enyhén lisztes felületre borítottam, majd kinyomkodtam, hogy a levegő buborékokat kidolgozzam belőle. Nem nyújtottam a tésztát csak szétnyomkodtam, nem túl lapos korong alakra. Jobbról és balról is behajtottam a közepéig, majd a tetejét elkezdtem lefele tekerni, úgy, hogy mindig toltam egy kicsit vissza rajta és figyeltem rá, hogy az oldala se legyen szélesebb, mint a már feltekert rész.

Papírral bélelt ovális jénaiba tettem, és megint duplára kelesztettem. Közben felmelegítettem a sütőt 200 fokra. mielőtt betoltam volna a kenyeremet 3 helyen éles késsel megvágtam...

 A tészta tetejét megspricceltem hideg vízzel, és a jénai fedelét is alaposan bevizeztem, így tettem a helyére.

40 percig fedővel, majd 10 percig fedő nélkül sütöttem, rácsra tettem és még forróm megint egy kevés hideg vízzel lespricceltem.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon jópofa lett a mai bejegyzésed is :) Ahol én lakom, itt ma +5 C van, lehet irigykedni :)
    Én is a fogyózók népes táborát erősítem (március óta -12 kg, juhééé ) annyira nem szeretem a kenyeres, lisztes dolgokat, de amikor látom a tönkölyös dolgaidat, a nyálam is kicsordul, hogy így is lehet. Szerintem veszek én is ilyen lisztet, és megpróbálom :)

    VálaszTörlés