2012. november 2., péntek

Gubarúd


Már meg sem tudom mondani mikor ettünk utoljára mákos gubát... Itt nincs is kifli, vagyis nem olyan mint odahaza, bagettből meg nem akartam csinálni, így csak húzódott a dolog. Aztán egyszer csak a Praktikák sok gyerekhez blogban olvastam, hogy Móni maga sütötte a rudakat a gubához, méghozzá olyan nagy sikerrel, hogy az első adagból nem lett végül is mákosguba.
Felbátorodva ezen, én is neki álltam elkészíteni.
Annyira egyszerű, és kézenfekvő a dolog, hogy máskor is megcsinálom, mert így mi is tudunk enni ilyen finomságot.

Természetesen mint minden mást, ezt is most is tönkölylisztből készítettem...

3 dl tejet meglangyosítottam, és ebből fél dl ben felfuttattam fél kocka friss élesztőt, egy mk cukorral.
Amíg az élesztő gombák észhez tértek mély álmukból, addig 60 dkg lisztet a robi táljába szórtam  2 ek cukrot és 1,5 ek sót adtam hozzá. Rá ütöttem egy tojást, de ezt nyugodtan el is lehet hagyni. Egy csipet aszkorbin savat is adtam hozzá, de ez is elhagyható. Majd hozzá öntöttem az élesztős tejet, és a maradék folyadékkal jól kidagasztattam robimmal. Mielőtt elkészült volna a tésztám, még 2 ek olíva olajat csurgattam bele, de a sima étolaj is ugyanúgy megteszi vagy, 3 dkg olvasztott vaj. Addig hagytam dagasztani amíg a zsiradékot is bedolgozta, majd kelesztő tálba át tettem, és duplájára kelesztettem.

Mikor megkelt enyhén lisztezett felületre borította, átgyurmáztam alaposan, és kb fél cm vastag (közel) négyszög alakra kinyújtottam. Pizzavágóval egyforma darabokra vágtam , 10 felé. Ekkor kapcsoltam be a sütőt, hogy melegedjen 200 fokra, addig pihenhetett a tésztám. Enyhén olajos lemezre fektettem a rudakat, mind a 10 et egyre...

Amikor elérte a hőfokot a sütőm, hideg vízzel lespricceltem a rudaimat, és azonnal betoltam. Légkeverésen 17 perc kellett nekik, hogy szépen megpiruljanak.

Még alig lettem készen vele amikor jött komám, és megérezte a frissen sült akármi illatát, és kérdezte mi finomat készítettem. Elállt a szava mikor mondtam neki, hogy mákosgubához rudat :D Meg is kóstolta, na és a kiskorú sem hagyta érintetlenül.

Rácson hűtöttem, és kenyeres kosárban tiszta ruhával letakarva várta a másnapot, amikor is sorsa beteljesedett, és mákosguba lett belőle.
Hamarosan azt is megosztom veletek én hogyan készítem...

2 megjegyzés:

  1. Remek, hogy megosztottad velünk! Én egy más változatát ismertem ennek, még Horváth Rozi egyik ősrégi karácsonyi videóján van rajta. De így legalább nem fogom sajnálni felvágni őket mákos gubának, mint a kifliket. :-))

    VálaszTörlés
  2. Tavaly sütöttem először guba rudat Limarától, isteni finom:)Na meg a mákos gubát is nagyon szeretem, kíváncsi vagyok te hogyan készíted:)

    VálaszTörlés